Geh barfuß über warmen Sand.
      Spür die Erde unter deinen Füßen ...
Aktuelle Zeit: Di 12. Dez 2017, 04:28

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde [ Sommerzeit ]

Autor Nachricht
 Betreff des Beitrags: Geologie & Börse
BeitragVerfasst: So 28. Mär 2010, 19:06 
advanced
advanced

Hallo,

finde ich schon recht eigenartig, dass niemand hier über so manche bergbau-gesellschaft und/oder junge explorations-firma diskutiert & ggf. den Wissensvorsprung ummünzt !?

oder hab ich was übersehen hier? oder kennt ihr ne seite oder forum, wo über sowas geredet wird? und ich meine nicht die vielen schlechten seiten & forums wie wallstreet-online oder goldseiten, wo nur wirtschafts- & börsen-"experten" ihre eigenen aktien pushen aber im grunde genommen gar keine ahnung von der materie haben.

Betreff des Beitrags: Re: Geologie & Börse
BeitragVerfasst: So 28. Mär 2010, 19:15 
master of desaster
master of desaster

Als noch-Student ist das für mich nicht immer einfach. Wenn du mit uns solches Wissen über Bergbau oder Explorationsgesellschaften teilen möchtest, würde zumindest ich mich sehr darüber freuen. Es ist nämlich nicht eben einfach besonders über deutsche Firmen geeignete Informationen zu finden. Die halten sich oft sehr bedeckt.

BeitragVerfasst: So 28. Mär 2010, 19:29 
advanced
advanced

mathias, ich habe kein ausgebildetes wissen über geologie, obwohl ich es gerne hätte bzw. mir selber aneigne seit mehreren jahren - allerdings spezifisch auf die richtung ausgelegt, dass es mir bei der beurteilung von explorationsprojekten börsengelisteter firmen hilft. sprich, damit ich besser einschätzen kann, ob die firma wirklich "etwas" gefunden hat oder alles nur marketing ist bzw. nichts dahinter steckt. gerne erwähne ich hier ein paar aspekte, sobald sie sich aus dem alltag heraus ergeben.

BeitragVerfasst: So 28. Mär 2010, 21:37 
master of desaster
master of desaster

Wie stellst du dir das vor?
Die Bergbaufirmen machen i.A. ein riesen Geheimnis um ihre Explorationsdaten. Selbst jahrzehntealte Daten stehen unter Verschluss.
Mitarbeiter werden also wohl kaum öffentlich darüber sprechen. Und Externe haben keinen Einblick in die Daten und können daher nur spekulieren...

BeitragVerfasst: So 28. Mär 2010, 23:11 
advanced
advanced

die gesamten explorationsdaten bekommen wir selbstverständlich nicht, aber da es sich um "öffentliche" /börsennotierte unternehmen handelt bzw. aktionäre haben sowie neue suchen, gibt es ja jede menge informationen rund um die projekte, sowie technische reports etc. die ergebnisse & interpretationen der explorationsprogramme werden veröffentlicht, inkl. bohrergebnisse, kartierungen,.. reichen solche informationen nicht?

zum beispiel diese pressemitteilung von einem in kanada börsengelisteten unternehmens, das am freitag vor börsenbeginn dies hier veröffentlichte:

Zitat:
Ecometals drills uneconomic levels of gold at Rio Zarza

2010-03-26 08:27 ET - News Release

Mr. Fran Scola reports

ECOMETALS ANNOUNCES ANALYTICAL RESULTS OF FIRST TWO DIAMOND DRILL HOLES, PRELIMINARY RESULTS OF THIRD DRILL HOLE, AND CONSEQUENT PLANS TO CONTINUE DRILLING AT RIO ZARZA GOLD PROJECT, ECUADOR

Analytical results from the first two diamond drill holes on Ecometals Ltd.'s Rio Zarza gold project in Ecuador indicate geochemically anomalous but uneconomic levels of gold. However, geological factors learnt from the current drilling indicate a close correlation between elevation, rock type and mineralization. This relationship is sufficiently encouraging to extend the drilling program.

ALS Chemex analytical results from diamond drill holes RZDDH10-05 and RZDDH10-02 show gold grades that are only geochemically anomalous but with a suite of indicator elements characteristic of hydrothermal alteration.

Economic grades of gold were not expected in the Suarez Fm, as mineralization at Fruta del Norte is hosted predominantly by the lower Misahualli volcanics.

Evidence suggests the main mineralizing event occurred at a specific chrono-stratigraphic level in the evolution of the volcano-sedimentary structural basin.

Geological model appears to indicate alteration (silicification and sulphides) occurs within a specific depth range in the basin, and may only reach economic grades where the favourable host rock (Misahualli Fm volcanics) occurs at this level.

The fourth hole is therefore planned to target an area where both the depth and rock-type conditions may be met, and geological evidence certainly suggests mineralization processes are active in the area, and further drilling is warranted.

Drill hole RZDDH10-05 results

Drill hole RZDDH10-05 (sited on target 5) is located at UTM 777525E/9583100N elevation 1,570 metres (PSAD56) oriented 090 degrees azimuth and inclined minus-70 degrees East. This is the first hole of a planned 1,200 m program of three to five holes to test various geophysical anomalies.

The detailed geology of hole RZDDH10-05 was described in an earlier disclosure. In summary, the hole intersected 68 m of Hollin Fm sediments, 342 m of Fruta Andesite, and ended in 191 m intersection of Suarez Fm conglomerate and volcaniclastic sediments. Drilling ended at 601 m at the maximum depth capacity of the Hydracore 2000 drill rig.

Au analyses are of insignificant grade (average 26 parts per billion maximum 96 ppb) but are geochemically anomalous levels in the Suarez formation upper conglomerate. Elevated gold analyses occur from 1,080 to 1,180 m elevation. Economic grade gold was not expected in the Suarez Fm, as the Misahualli volcanics which is the main host rock for Fruta del Norte mineralization is lower in the section.

Anomalous gold analyses correlate with Ag, As, Ni and S in hosted by the upper conglomerate of the Suarez Fm. Elements associated with rock-forming minerals (Ca, Na, K, Al, Fe, Mg and Mn) show lithological, facies and alteration changes. Geochemical data are being studied for mineral associations and vectors to mineralization.

Drill hole RZDDH10-05 met the majority of its planned technical objectives. The hole explained the IP chargeability response as magnetite and alteration in the Fruta andesite, confirmed that the volcano-sedimentary stratigraphy of the structural pull-apart basin is present in the project area, and alteration and mineralization including geochemically anomalous Au and associated elements indicative of hydrothermal processes are present and nearby.

Results of drill hole RZDDH10-2

Drill hole RZDDH10-02 (sited on target 2) is located at UTM776772E/9582992N elevation 1,421 m, oriented at 135 degrees azimuth and inclined minus-60 degrees southeast to a depth of 550 m. The geology intersected in the hole is structurally complex, as it is located near the western edge of the structural pull-apart basin.

Rock intersected in the hole is primarily granodiorite of the Zamora batholith, with sections of Fruta andesite and Suarez Fm sediments. The entire hole is highly fractured, brecciated and sheared, indicating a major zone of structural disruption bounding the western edge of the volcano-sedimentary basin. The structural zone was apparently a conduit for hydrothermal fluids. Breccia matrix is variably andesite, chlorite-epidote-carbonate alteration and Suarez sediment.

Several phases of overprinted structural disruption are evident. Evidence of the earliest event is rehealed breccia, shearing and carbonate-quartz veins, intermediate age structures are volcanic breccia with chlorite-carbonate-epidote and Fruta Andesite matrix. The most recent structures are evidenced by brittle faulting and carbonate veins. It is thought the earliest structural event is related to basin formation, and the intermediate age event is related to intrusion of the Fruta andesite. Veins and fractures subparallel to the core axis suggest this hole is subparallel to the plane of the later structures, so the true width of the intersection is exaggerated.

The main zone of mineralization and alteration of interest occurs from 331.9 to 378 m in-hole depth (elevation 1,168 to 1,128 metres asl) and consists of massive silicification with sulphides and epidote-chlorite-carbonate alteration. A lower argillic alteration zone also occurs from 482 to 525 m (elevation 1,035 to 997 m asl).

There were no significant gold assays returned from this hole (highest value 0.029 part per million Au), but there are two anomalous sections of base metal sulphides (Zn assays 0.123 per cent per 17.85 m including 0.246 per cent per five m and 0.137 per cent per 14.3 m) hosted by Suarez Fm sediments. Sulphides in these intersections include pyrite, magnetite, sphalerite and galena as secondary replacement mineralization, which may be part of an epithermal system, but outside of the gold-enriched zone.

Preliminary results of drill hole RZDDH10-04

Drill hole RZDDH10-04 (on target 4) is located at 7770241445E/9582718N elevation 1445, oriented at 315 degrees azimuth and inclined minus-60 degrees northwest and was completed to a depth of 438 m. This hole is located approximately 200 m south along strike of the major structural zone and mineralization intersected in hole RZDDH10-02, and is oriented to the northwest to better define the true width of the structural zone.

This hole intersected an undisturbed and more complete section of the Suarez Fm sediments. From zero to 45 m Hollin Fm quartz sandstone colluvium was intersected, followed by a mixed sequence of Suarez Fm conglomerate and cross-bedded sandstone. A unique intersection of calcareous-plus-carbonaceous mudstone with syngenetic sulphides was encountered from 320 to 357 m (elevation 1,167 to 1,135 m).

Silicification, sulphides and alteration occurs from 195 to 360 m (elevation 1,275 to 1,135 m asl) within the same elevation range as that intersected in hole RZDDH10-02.

Samples for analysis have been dispatched to ALS Chemex, with results expected within three to four weeks.

Conclusions from current drilling

The first drill holes in the project were designed primarily as stratigraphic and to test various types of geophysical anomalies. Information gained has continuously improved the conceptual geological model, so the target criteria are now more focused on specific areas with highest potential for mineralization analogous to Fruta del Norte.

Drilling to date has confirmed the stratigraphy and importantly located evidence of active alteration and mineralization (albeit not gold enriched), thus has met planned technical objectives. To guide further drilling, the main factors considered critical for gold mineralization are:

* Suarez Fm cover -- This cover is necessary to protect underlying mineralization from erosion, and probably as a geochemical or hydraulic barrier to confine mineralizing fluids. The Suarez Fm sediments behaved as a ductile and porous host rock which was not conducive to formation of high-grade brittle vein-type mineralization. Geochemistry of the Suarez may not have been conducive to precipitation of gold from mineralizing solutions.

* Misahualli volcanic host -- This stratigraphic level is known to host the mineralization at Fruta del Norte but has not been intersected this far in drilling, as the holes were sited along the fault-bounded western margin of the basin (holes RZDDH10-02 and 04) or did not intersect the Misahualli in the centre of the basin (hole RZDDH10-05) due to drill depth limitation.

* Basin structure -- The stratigraphic thickness of the Suarez Fm thickens to the south toward the centre of the elongate pull-apart structural basin, thus Misahualli volcanics (if present) will be intersected at higher elevation (shallower depth) to the north.

* Silicification, sulphides and associated alteration -- This is indicative of active mineralizing processes.

* Chrono-stratigraphic level -- All indications of mineralization encountered in drilling thus far are within a specific elevation range from approximately 1,050 to 1,250 m asl, which includes mineralization at Fruta del Norte. This indicates there was one main epithermal mineralizing phase in the tectonic history of the basin.

Next drill holes

The next drill holes are planned in the northeast corner of the project, where the Suarez Fm is thinner and Misahualli Fm volcanics are within the chrono-stratigraphic window between 1,050 to 1,250 m asl.

Drilling, logging, sampling and dispatch were under the direct supervision of S.R. McMullan, PGeo, a qualified person under NI43-101 criteria.

Qualified person

Mr. McMullan, vice-president of exploration for Ecometals, is a qualified person according to National Instrument 43-101 definition and has prepared the technical information included in this press release.

We seek Safe Harbor.

der aktienkurs verlor daraufhin am Freitag knapp 50% (crash von $0,72 auf $0,39 an 1 tag) ! berechtigterweise ?

Bild

BeitragVerfasst: So 28. Mär 2010, 23:28 
master of desaster
master of desaster

Reines abbohren der größten geophysikalischen Anomalien ist ziemlich unkreativ - kann aber Erfolg haben. Als erstes würde mich deren Explorationsmodell interessieren und die Gedanken, welche man sich zur Region und dem gewünschten Lagerstättentyp gemacht hat. Bohrresultate mit tollen Au-Gehalten immer cool, aber wirklich Bedeutung ergibt sich nur, wenn das Modell dahinter stimmt. Mit ein wenig Glück kann ich dir auch aus vielen Kiesgruben am Rhein oder in Sachsen scheinbar astronomische Gehalte basteln, kommt nur auf die Einteilung der Bohrkerne an. Das im Detail zu erklären ist nun leider etwas spät.

BeitragVerfasst: So 28. Mär 2010, 23:44 
advanced
advanced

apropos astronomische gehalte: :lol:
http://www.harmonygoldcorp.com/s/NewsRe ... operty-F...

Zitat:
The objective of the 2009 drilling program was to infill and expand the high-grade Coleman block of the Lucky Shot Shear zone with the goal of commencing an underground development and bulk sample program in Q2, 2010. Highlights include:

* C09-152: 3.6 meters averaging 24.14 g/t Au
* C09-153: 0.9 meters averaging 102.00 g/t Au
* C09-158: 0.6 meters averaging 58.20 g/t Au
* C09-169: 3.7 meters averaging 19.23 g/t Au
* C09-171: 7.3 meters averaging 36.38 g/t Au

Firma: Harmony Gold Corp (nicht zu verwechseln mit Harmony Gold Mining Inc) ---- diese seit anfang februar börsennotierte firma verlor in der spitze von $0,73 auf $0,36. berechtigterweise ?

BeitragVerfasst: So 28. Mär 2010, 23:59 
advanced
advanced

ja mathias, genau sowas wie mit der einteilung der bohrkerne interessiert mich brennend. sowas zu lernen braucht bestimmt viel zeit, erfahrung, verstand & hintergrundwissen. würde gerne alles über das bohren lernen, am liebsten vor ort irgendwo im sonnigen süd-amerika, kanada im sommer oder sowas schön abgelegenes wie neukaledonien... mit ner netten drill-crew & drillmeister wochenlang "abenteuer-urlaub",..."nebenbei" ein paar coole hydrothermal veränderte gesteinsschichten loggen & bestaunen & nebenbei über mögliche erzKÖRPER zu schwärmen, wie Tiger Woods es wohl auf eine ähnliche art & weise macht :) ach, ihr geologen habt echt einen coolen job. aber wahrscheinlich braucht man "erfahrung" um so einen job/wissen zu bekommen ? wie ätzend :(

BeitragVerfasst: Mo 29. Mär 2010, 00:32 
advanced
advanced

mathias, zur 1. firma Ecometals:
du sagst, dass du gerne mehr über deren explorationsmodell erfahren würdest. ob du es auf deren webseite findest, weiss ich nicht:
http://www.ecometalslimited.com/projects/rioZarza.html

ich weiss es nicht, weil ich die webseite nicht mal gelesen habe. alles was ich gelesen habe, war diese pressemitteilung. davor hab ich nie etwas von diesem unternehmen jemals gehört. und da diese pressemitteilung kurz vor börsenbeginn veröffentlicht wurde & binnen paar Minuten der aktienkurs um 50% einbrach bei sehr hohem volumen muss ich SCHNELL entscheiden, ob ich sie kaufe oder nicht - also ob es eine übertriebene reaktion des marktes war oder ob sie berechtigt ist. ich habe keine zeit, stunden- oder gar tagelang irgendwelche details zu studieren. das ist jetzt ein beispiel von vielen im alltag. zum anderen beispiel diese 2. firma (harmony), da hab ich schon mehr zeit für research UND die aktie zu beobachten bzw. den MARKT (=Aktienkursverlauf) - denn wenn die aktie nach mehreren tagen & wochen nach so einer hammer-pressemitteilung mit >100g/t AU auf mehreren metern NICHT steigt... dann muss eigentlich schon irgendwas faul sein (denn der markt hat ja IMMER recht - bzw. langfristig ; jedoch nicht kurzfristig! und genau diese differenz / time lag / kann umgemünzt werden, v.a. wenn man geologisches wissen hat - denn DAS hat der markt grösstenteils NICHT (plus handelt z.T. irrational & zyklisch). also irgendwo muss dann doch ein denkfehler von mir sein, wenn ich mir vorstelle, dass jeder ausgebildeter geologe eigentlich millionen an der börse verdienen müsste. dem scheint nicht so. sehr merkwürdig.

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde [ Sommerzeit ]